Fler nyheter
Offentlig sektor 14 juni 2023

Så förbereder du dig inför semestern

Semestern är till för avkoppling, både för medarbetare och chefer. Som chef har du dock fortfarande ansvar för att se till att arbetet fortsätter smidigt även när du är borta.

Att kunna släppa arbetet helt är viktigt för att få tillräckligt med återhämtning, särskilt för den som har en intensiv vardag med hög arbetsbelastning. Vi har sammanställt några användbara tips och råd för att förbereda dig inför semestern så att du ska kunna njuta av din ledighet fullt ut. Genom att planera och kommunicera på rätt sätt kan du vara säker på att både du och dina medarbetare får en välförtjänt paus.

Planera i förväg

Att planera för semestern är nyckeln till en framgångsrik ledighet. Gå igenom din kalender och identifiera viktiga deadlines eller evenemang som inträffar under din frånvaro. Se till att delegera uppgifter till rätt personer och tydligt definiera ansvar och förväntningar. Detta ger dina medarbetare möjlighet att förbereda sig och hantera arbetsuppgifterna smidigt även under din frånvaro.

Ta hjälp genom att ha konkreta uppgifter

Gör en lista på det som pågår just nu och prioritera de olika posterna så att du får överblick på det som måste slutföras innan du går på semester. Kanske finns en risk för ökad stress av en sådan lista, men i längden är det bättre att ha koll och äga situationen än att tappa viktiga bollar. Tveka inte att be medarbetare eller kollegor om hjälp för att lösa det som måste lösas. Är själva prioriteringen en utmaning kan det vara något att diskutera med din chef.

Formulera riktlinjer

Innan du går på semester är det bra att etablera tydliga riktlinjer för kvarvarande medarbetare. Bestäm vilka beslut de kan fatta på egen hand och vilka som kräver ditt godkännande. Genom att ge dina medarbetare befogenheter att ta ansvar under din frånvaro visar du ditt förtroende, vilket bidrar till en sund tillitskultur och kan stärka medarbetarnas professionella utveckling.

Kommunicera tydligt

Effektiv kommunikation är avgörande för att undvika förvirring och missförstånd när du är borta. Informera dina medarbetare i förväg om din planerade frånvaro och var tydlig med vilka uppgifter som ska prioriteras och vem de ska kontakta vid eventuella frågor eller problem. Se till att skapa en lista med viktig information, till exempel kontaktuppgifter och viktiga dokument, och gör listan tillgänglig för de medarbetare som du delegerat uppgifter till.

Sätt gränser och avsätt tid för dig själv

Semestern är inte bara för medarbetare, den är även i högsta grad för dig som chef. För att kunna slappna av och koppla av är det viktigt att sätta tydliga gränser mellan arbete och fritid. Fundera på om du verkligen behöver vara tillgänglig under semestern och i vilken omfattning i så fall. Informera dina medarbetare om dina tillgängliga tider och var sedan noga med att begränsa din hantering av arbetsrelaterade samtal och e-post till endast dessa tider. Stäng av notiser på mobilen från dina jobbkanaler.

Läs på om semesterlagen

Behöver du fräscha upp kunskapen om vad som gäller kring semester? Kanske har dina medarbetare frågor, eller kanske är du själv osäker kring regelverket. Kontakta HR-funktionen i din organisation, eller ta del av Ledarnas sammanfattning av det viktigaste på sidan Semesterlagen. Där finns också länkar till ytterligare information.

Släpp jobbtankarna under semestern

Att släppa arbetsbördan helt och hållet kan vara utmanande för många chefer som ofta har ett högt personligt engagemang i sitt jobb. Att helt släppa taget kan dock ge goda effekter i form av nytänk, ökad kreativitet och positiv energi. Innan du går på semester, försök att förbereda dig mentalt genom att reflektera över vikten av att ta ledigt och att låta intryck från andra områden än jobbrelaterade ta plats. Ge dig själv tid att varva ned och gör saker som ger dig energi och glädje.