Pressmeddelande 16 maj 2024

Sandhya Mathur, Factory Manager Unilever, är Framtidens kvinnliga ledare 2024

Sveriges chefsorganisation Ledarna korar för 18:e året i rad Framtidens kvinnliga ledare. Syftet är att visa på förebilder och inspirera fler unga kvinnor att bli chefer. Årets vinnare är Sandhya Mathur, Factory Manager Unilever.
Sandhya Mathur.

– I sin roll ansvarar Sandhya Mathur för en miljardaffär på glassfabriken i Flen, och hon har skapat en arbetsmiljö där människor från olika kulturer samarbetar för att nå goda resultat. Sandhya är en verklig förebild och en mycket god representant för Framtidens kvinnliga ledare, säger Andreas Miller, förbundsordförande Ledarna och jurymedlem Framtidens kvinnliga ledare.

Ledarna uppmärksammar genom Framtidens kvinnliga ledare chefer och ledare som visar att ledarskap handlar om att uppnå goda resultat genom ett transparent och inkluderande ledarskap. Andra viktiga kriterier är hållbarhet och att kunna ta sig an komplexa problem på ett nytänkande sätt.

Sedan årets vinnare Sandhya Mathur flyttade till Sverige för sex år sedan har hon haft en fantastisk resa. Hennes starka drivkraft syns bland annat i hur hon på kort tid bemästrade det svenska språket och dess nyanser.

Sandhya ansvarar för Unilevers glassfabrik i Flen där hon driver allt från de enkla förändringarna till den övergripande strategin. Fabriken är med sina drygt 200 medarbetare med 25 nationaliteter dessutom en av de största arbetsgivarna i Flens kommun.

Sandhya levererar resultat på en mycket hög nivå. När fabriken i Flen blev utnämnd till en av de bästa fabrikerna i Europa för något år sedan bidrog Sandhya starkt till utfallet.

– Jag är så glad över utmärkelsen Framtidens kvinnliga ledare. För mig är hållbarhet, jämlikhet, mångfald och inkludering – allas lika värde – viktigt, och mitt ledarskap utgår alltid från det, säger Sandhya Mathur, Factory Manager Unilever.

Juryns motivering

Inkluderande ledarskap och lyhördhet är framgångsreceptet för årets vinnare. Med sitt balanserade och anpassade ledarskap har hon lyckats bygga ett framgångsrikt team på 200 medarbetare med fler än 25 nationaliteter. Som chef lockar hon fram medarbetarnas styrkor och ger verktyg så att alla kan uppnå sin fulla potential. Årets vinnare har gått från en anställningsintervju på svenska, efter att bara ha varit i landet i sex månader, till en raketkarriär med ansvar för en miljardaffär på glassfabriken i Flen.

Läs hela listan med alla kandidaterna och hitta chefer från olika branscher och lokala regioner på ledarna.se/fkl.

Om Framtidens kvinnliga ledare

Med Framtidens kvinnliga ledare vill vi ändra på bilden av ledarskap som en manlig arena. Genom att lyfta fram goda exempel och inspiratörer – moderna ledare, helt enkelt – som också är unga och kvinnor, vänder vi upp och ner på förlegade föreställningar om vem som får vara chef. Gemensamt för dessa kvinnor är att de gör skillnad och visar på värdet av ett bra ledarskap.

Syftet med utmärkelsen Framtidens kvinnliga ledare är att:

• Belysa vikten av en jämställd chefsmarknad.
  • Lyfta fram framstående kvinnor som chefsförebilder.
  • Tydliggöra behovet av ett modernt ledarskap och av unga kvinnor på ledande befattningar.
  • Skapa en mötesplats för unga chefer som är kvinnor att inspirera och stötta varandra.

Framtidens kvinnliga ledare delades ut för första gången 2007.

För researcharbete och kvalitetssäkring av listan ansvarar Wes.

För mer information kontakta Ledarnas pressjour på telefonnummer 08-598 99 333.

Om Ledarna

Ledarna är Sveriges chefsorganisation med över 100 000 medlemmar – chefer i alla branscher och på alla nivåer. Hos oss får medlemmarna utveckling, råd och stöd i uppdraget som chef och kring den egna anställningen. Alltid med utgångspunkt i chefens individuella behov. Läs mer om Ledarna. Pressjour 08-598 99 333.