Klargör ditt arbetsmiljöansvar
Klargör uppgiften
- Hur ser organisationens arbetsmiljöpolicy och arbetsmiljörutiner ut?
- Vem/vilka samverkar arbetsgivaren med i arbetsmiljöfrågor, exempelvis skyddskommitté, företagshälsovård?
- Hur undersöker arbetsgivaren arbetsförhållandena, de fysiska och de psykosociala?
- Vilka uppgifter har du ansvar för när det gäller den fysiska respektive psykosociala arbetsmiljön?
- Över vilken verksamhet och/eller organisatorisk del av organisationen sträcker sig ditt ansvar?
Arbetsgivarens förväntningar
- Vilka övergripande mål har din arbetsgivare med sitt arbetsmiljöarbete?
- Framgångsfaktorer – vad anser din arbetsgivare att arbetsmiljön inom ditt ansvarsområde ska kännetecknas av?
- Hur och med vem förväntas du samverka inom arbetsmiljöområdet?
- Vilka förbättringsområden inom arbetsmiljön, anser din arbetsgivare, finns inom ditt ansvarsområde?
Mitt uppdrag
- Vilka behov och förbättringsmöjligheter ser jag?
- Vad kan jag bidra med?
- Hur vill jag göra det?
Mina förutsättningar
- Hur ser mina förutsättningar ut för att klara uppdraget?
- Mandat, befogenheter och handlingsutrymme.
- Relationer och kontaktvägar till närmaste chef och övriga i verksamheten.
- Resurser, tid, ekonomi, personal.
- Specialiststöd externt/internt vid behov, exempelvis företagshälsovård, personalavdelning.
Uppföljning och utvärdering
- Behov av kompetensutveckling.